Skip to main content

Ulasan Umum : JABATAN STANDARD MALAYSIA

Jabatan Standard Malaysia (Standards Malaysia) yang telah ditubuhkan pada 28 Ogos 1996 di bawah Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi bertanggungjawab dalam membangunkan Malaysian Standard (MS) dan mempromosikan penggunaan MS. Standards Malaysia yang merupakan badan standardisasi kebangsaan adalah merupakan ahli kepada International Organization for Standardization (ISO) dan International Electrotechnical Commission (IEC) yang merupakan badan standardisasi antarabangsa. Dalam proses pembangunan MS, ulasan umum adalah merupakan satu peringkat yang penting. Tempoh ulasan umum adalah 2 bulan (60 hari) berdasarkan Artikel 4,4.1 Perjanjian WTO / TBT. Semasa tempoh ini, anda boleh memberikan ulasan dan pandangan berkenaan deraf standard ataupun MS sedia ada yang dicadangkan untuk pindaan atau penarikan balik. Semua ulasan dan pandangan akan dipertimbangkan secara terperinci oleh Jawatankuasa berkenaan dan, jika perlu, penggubalan lanjut akan dibuat. 


tempoh : kebiasaannya dua (2) bulan

contohnya
1 April 2016 – 31 Mei 2016

  • ISC D : Building, Construction and Civil Engineering 14D002R2 Safety glass in building - Specification (Second revision)


boleh didapati di link dibawah:
http://www.sirim.my/srmc/index.php/public-comment



rujukan:
http://www.smsonline.gov.my/
http://www.sirim.my/

Comments

Popular posts from this blog

GARIS PANDUAN. PENGALIHAN DAN PEMASANGAN SEMULA. KEMUDAHAN UTILITI DALAM PELAKSANAAN PROGRAM DAN PROJEK KERAJAAN

Garis Panduan. Pengalihan Dan Pemasangan Semula. Kemudahan Utiliti Dalam Pelaksanaan Program Dan Projek Kerajaan BIL 2 TAHUN 2010 http://www.icu.gov.my/pdf/gp/gp_pemasangan_utiliti_02.pdf https://drive.google.com/open?id=0B0GqQCBrzlerOS1EUFptcG9MS2s Surat Arahan KPKR bil 5/2011 http://www.icu.gov.my/pdf/pk/pkrp/SAKPKR5%20tahun%202011.pdf https://drive.google.com/open?id=0B0GqQCBrzlerU1EwUzZYVFJmTGc